Nyt se on valmis - ja olen kuivaksi rutistettu rätti. Markkinointia, anyone?
May 09, 2023
Poikani Noa tekee musiikkia ja näyttelee. On omanlaisensa yrittäjä, sillä markkinointi on hänenkin alallaan tuikitärkeää. Kuka niitä biisejä Spotifysta löytää, ellei niitä rummuta TikTokkeihin ja Instan stooreihin joka päivä?
On ollut surullisen hauskaa seurata hänellä sitä samaa "ongelmaa" mikä meillä kaikilla luovilla tekijöillä on.
Nyt se on valmis - suurin antikliimaksi ever!
Ei voisi vähempää kiinnostaa!
Ensimmäinen kirjani oli Vihermehu kirja, oranssinen pehmeäkantinen, josta on jo tehty kovakantinen uudistettu painos. Näetkö ilmeeni, kun sain kirjan käteeni? Hymy ei ylety ihan silmiin asti. Mitä niissä silmissä näkyy? KAUHUA! Nytkö tätä pitäisi alkaa markkinoida, vaikka vihermehut tulevat jo korvista ja sormet ovat kirjoitustyöstä koppurat?
Kyllä, NYT siitä pitäisi innostua, vaikka edelliset puoli vuotta olet elänyt, hengittänyt ja juonut vihermehuja niin, että pelkäät jo lähteväsi lentoon, ellei selkäsi olisi niin kipeä koneen äärellä istumisesta.
Olin ajatellut, että olisin onnesta sekaisin ja haluaisin huutaa toreilla megafoniin aikaansaannoksestani. Hell no. Olin aivan ihmeissäni! Öö, osta kirja jooko, kuiskasin viimeisillä voimillani maailmankaikkeuteen.
Sama pojallani. Nytkö sitä biisiä pitäisi luukuttaa, kun sitä ollaan juuri editoitu ja hiottu satoja tunteja ja mikä tahansa muu korvamato olisi tällä hetkellä tervetulleempi - ehkä oopperaa kuulokkeihin?
PALJASTUS: Tekijälle tuotteen valmistuminen on aika PLÄÄH hetki. Ne ilon, jännityksen ja innostuksen hetket on eletty viikkoja, kuukausia ja joskus jopa vuosia ennen! Kun tuote on kädessä tai julki, sitä haluaa vain mennä viikoksi nukkumaan ja unohtaa koko jutun.
Ystäväni Sanna Tertsunen piti minulle Ilman sinua ei olisi minua -kirjajulkkareissa mahtavan puheen, jossa hän avasi tätä luomisprosessia hulvattoman totuudenmukaisella tavalla.
"Olet uskaltanut antautua uudestaan ja uudestaan aivan hulluun kirjoitusrumbaan, joka kauempaa saattaa näyttää ja kuulostaa siltä, että kirjoitit kirjan parissa viikossa. No melkein se niin meneekin, mutta tässä pieni läpileikkaus koko prosessista:
Julkaisupäivä ja painoon meno päivä annetaan. "Tässä on vielä ihan ruhtinaallisesti aikaa”, toteaa Tara ja vaikkei mitään näkyvää vielä tapahdu, tiedän pinnan alla kuplivan. Alitajuinen kirjatiineenä olo on alkanut. Välillä kuulen oudoista unista ja yöllisistä virtauksista, jotka ovat pakottaneet tekemään muistiinpanoja kesken unien.
Kolme kuukautta ennen deadlinea hän pohtii tulevan kirjan näkökulmaa, aistii kollektiivisia tunnelmia ja tarpeita ja kartoittaa mitkä asiat ovat pinnalla just nyt ihmiskunnalla.
Kaksi kuukautta ennen deadlinea "Tässä on vielä tosi hyvin aikaa, ja mulla on jo paljon vanhaa hyvää tekstiä ja muistiinpanoja", Tara sanoo. Tiedän jo tässä kohtaa, ettei tuota vanhaa tekstiä tulla käyttämään. Myöntelen ja myhäilen tyynnyttävästi ja luottavaisesti.
Kuukausi ennen deadlinea tunnelma tiivistyy. Kulmikas ja järjestelmällinen teho-Tara laatii yksityiskohtaisia kirjoitusaikatauluja ja paikkoja ja tavoitteita kalenteri kädessä. Unet vilkastuvat. Intuitiivinen hullu-Tarakin kuoriutuu yhä enemmän esiin. Hullu-Taralla tarkoitan sitä poissaolevaa, tavoittamattomissa olevaa, kaukaisuuteen tuijottavaa murahtelijaa, joka muuttuu sekunneissa palavasilmäiseksi sähikäiseksi, jonka läpi virtaa ihan silminnähden energiaa ja informaatiota.
Kolme viikkoa ennen: Stressi, epäusko, luottamuspula, epäilys, viimeinen pako kirjan ääreltä arjen pyörteisiin. (Arjen pyörteethän kirjailija hoitaa alusta loppuun ilmiömäisesti organisoiden.)
Kaksi viikkoa ennen: Nyt lasketaan jo sanamääriä ja mietitään riittääkö teksti. Hah. Tiedän jo kokemuksesta, että lopulta tekstiä on kolmen kirjan verran. Tämän jälkeen saan ihastella lähes valmista versiota - ja sitten se valmis versio menee vielä kerran pari uusiksi.
Aikaa on enää viikko ja turbulenssi kiihtyy. Tara on jossain tornadon sisällä tavoittamattomissa. Tunnen vain energeettisesti ytimissäni, että jotain tapahtuu. Huolestuisin, mutta luotan prosessiin katsottuani jo neljän kirjan syntyä vierestä ja kun näen, että Tarakin luottaa.
Seuraa viimeinen syöveri. En kuule Tarasta koko viikonloppuna. Sunnuntai -iltana saan itkuisen ja valaistuneen kuuloisen kirjailijaystäväni kiinni. Kuulen äänestä, että viimeinenkin mahdollinen sydänveri on vuodatettu. Viikonloppuun mahtuu sisäinen ja ulkoinen transformaatio. Kirja on taas muuttunut kokonaan. Viimeisen kerran.
Viimeiset päivät ennen deadlinea puikoissa on taas tehokas rautahermo, armottomalla tahdilla työskentelevä supernainen, joka tuntuu elävän näppiksestä kuuluvalla napseella ja näytöstä tulevalla säteilyllä kaikki ne 16- tuntiset päivät. Viestit viuhuvat kustannustoimittajan kanssa, rakenne muotoutuu, kirjoitusasua höylätään ja hiotaan ja viimeisetkin pikkuvirheet saavat kenkää. Tuntuu, että Tara tulostaa ja lukee kirjan toistakymmentä kertaa. Tyhjyyteen kaikuvat vakuutteluni siitä, että kirja on jo täydellinen ja yksi pilkkuvirhe vikalla sivulla ei haittaa. Kirjailija tietää tarkalleen mitä tahtoo ja toteuttaa sen viimeistä pilkkua myöten.
Kun kirja on lopulta päästetty käsistä kustantajalle, tunnen myös omassa ytimessäni saakka Taran tunteman tyhjyyden ja keveyden."
Kiitos Sanna, tätä tekstiä en olisi itse voinut kirjoittaa, sillä kaikkea ei itse näe - tarvitaan toinen, joka näkee ja osaa sanoittaa sen, mikä sinulle on päivänselvää ja samalla ihmeellistä.
Näinhän tämä kirjoitusprosessini menee, ja tätä samaa prosessia todistan poikani toteuttavan... joten ymmärtänet, ettei tämän rumban jälkeen ala ihan heti markkinointi-runosuoni tykyttää!
Kolme parasta vinkkiäni avuksi markkinointiin peiton alta.
- Kirjoita lyhyitä someen sopivia tekstejä jo luodessasi tuotetta, sillä silloin olet intoa täynnä. Tuotteesta riippuen voit tehdä jopa kolme viikossa ja sitten kun tuote lanseerataan tai julkaistaan, sinulla on valtavasti materiaalia ja voit copypastata niitä someen ja asiakaskirjeisiin peiton alta.
- Ota "making of" videoita talteen ja kirjoita niihinkin valmiit tekstit. Ihmisiä kiinnostavat tuotantovaiheet, mokat ja onnistumiset. Jaa kokemuksiasi rehellisesti - ole aito ja jaa ihmisyytesi.
- Jos kokeilit erilaisia logoja, etikettejä, kansia, nimiä, ota kuvat talteen ja kirjoita niistäkin! Miksi päädyit lopulta valmiisiin vaihtoehtoisin ja mikä ajattelusi oli valintojesi takana. Todella kiinnostavaa päästä luovan mielen sisään!
Ja eipä hätää, jos nämä jäivät tekemättä. I feel you. Tähän tarpeeseen kehitin @ease Copywriting palveluni. Koska olisin itsekin tätä palvelua tarvinnut! Jos peitto kutsuu, ota yhteyttä!
Haluatko tulevat blogit suoraan meiliisi?
Tilaa Postia Taralta niin saat blogien lisäksi myös podcastin ja tietoa tapahtumista ja palveluista.
Voit koska tahansa peruuttaa tilauksen.